Root (door Dire Wolf) Steam CD Sleutel CD Sleutel voor het spel
Release datum: 20/08/2020
Speel de digitale aanpassing van het populaire bordspel. Root is een spel vol avontuur en oorlogvoering, waarin 2–4 spelers strijden om de heerschappij over de uitgestrekte wildernis.
Onder de Markies van Kocourova is het beroemde bos in handen gevallen met de bedoeling zijn rijkdommen te plunderen. Onder haar heerschappij heeft de talrijke bosbevolking zich verenigd. Deze Alliantie wil haar middelen versterken en de heerschappij van de katten ondermijnen. In deze poging kan de Alliantie de hulp inroepen van Vagabonden, die zich kunnen verplaatsen over de gevaarlijke bospaden. Sommigen sympathiseren met de hoop en dromen van de Alliantie, maar hebben al genoeg meegemaakt om te weten welke roofdieren ooit over het bos heersten.
Trots, ruzieachtige Adelaars hebben ondertussen aan de rand van hun regio een nieuwe leider gevonden, in wie zij hun hoop vestigen voor de uitoefening van het oude erfelijke recht van hun fractie.
Er dreigt een strijd die het lot van het grote Bosrijk zal bepalen. Het is aan de spelers om te beslissen welke fractie zich hier uiteindelijk zal vestigen.
Onder de nieuwste veroveraars van het bos bevindt zich de Markies van Kocourova, die zich richt op het bouwen van zware machines en logistiek terwijl zij toezicht houdt op de natuur. Voor het verzamelde hout kan zij werkplaatsen, zagen en wervingscentra bouwen, die haar helpen om overwinningpunten te verzamelen. Hoewel de Markies van Kocourova in het spel ROOT het grootste leger heeft, zullen alleen cijfers niet genoeg zijn om het bos te onderwerpen...
De Markies van Kocourova wil het bos onderwerpen door een onstuitbare industriële oorlogsmachine op te bouwen. De Markies krijgt een overwinningspunt voor elke nieuwe constructie die zij bouwt – of het nu een werkplaats, zaag of wervingscentrum is. Hoe meer gebouwen van één soort zij op de kaart heeft, hoe meer punten zij zal verdienen. Maar om de bouw te financieren, moet de Markies een sterk, onderling verbonden netwerk van houtlevering onderhouden en verdedigen. Het idee van eenvoudige numerieke superioriteit boven de vijand is aantrekkelijk, maar brengt het risico met zich mee dat je je te veel laat meeslepen en uiteindelijk niet in staat bent om bij te blijven.
Voor de komst van de Katten heersten ooit de Adelaars van het Nest over het bos. Zij moeten opnieuw de controle overnemen door gebieden te bezetten en hokken te bouwen, als ze niet terug willen glijden naar alleen maar ruzie maken. Adelaars zijn trots en gebonden aan de opbrengsten van hun leiders. Elke leider heeft andere speciale vaardigheden en voordelen. De juiste leider op het juiste moment kan je overwinning garanderen, maar de verkeerde leider kan je kansen op heerschappij over het bos volledig ondermijnen.
Tijdens de Avond verdienen de Adelaars overwinningpunten voor het aantal hokken op de kaart. Hoe meer hun aanwezigheid in het Bos voelbaar is, hoe groter hun winsten. De Adelaars zijn echter gebonden aan de opbrengst, een voortdurend groeiende set van verplichte acties beloofd door hun leider. In elke beurt moeten ze daarom alle acties van hun opbrengst uitvoeren, anders vervallen ze in chaos.
De Bosalliantie houdt niet van tirannen. Geen oude, geen nieuwe. Markies, Adelaars... het is allemaal hetzelfde tuig. Dit bos kan alleen geregeerd worden door de wil van het volk! De Bosalliantie excelleert in de kunst van guerrillaoorlogvoering. Hoewel het langzaam begint, kan het in een latere fase een behoorlijke macht worden – maar ze moeten onderweg omgaan met andere zelfbenoemde heersers.
De Bosalliantie wil de sympathie van verschillende boswezens winnen. Voor elke sympathiemunt die de Alliantie plaatst, kan zij overwinningpunten verdienen. Hoe meer sympathie er op de kaart is, hoe meer overwinningpunten zij zal verdienen. Het winnen van de sympathie van het volk vereist volgelingen. Deze volgelingen kunnen voor gewelddadige doeleinden worden gebruikt en een gewelddadige opstand in het bos veroorzaken. Wanneer de opstand uitbreekt, richt de Alliantie een nieuwe basis op. Basissen stellen de Alliantie in staat om officieren op te leiden, die hun militaire kracht en flexibiliteit vergroten.
Vagabond is voor sommigen een avonturier, voor anderen een handelaar en voor velen een dief. Kortom, een veelzijdige schurk. In de rol van Vagabond zul je de hele kaart verkennen, zelfs in dichte bossen buiten de open plekken, waar je naar voorwerpen en ruïnes zult zoeken. Je kunt handelen en een helpende hand bieden aan de strijdende bosfracties, zodat zij je helpen je eigen geheime taken te vervullen.
De Vagabond speelt voor alle partijen in het conflict, vervult tegelijkertijd taken en bouwt een reputatie op in het bos. Wanneer de Vagabond zijn relatie met een andere fractie verbetert of een strijder van een vijandige fractie verwijdert, verdient hij overwinningpunten. Overwinningpunten worden ook verdiend door het vervullen van taken. Als de Vagabond wil dat zijn acties en bewegingen effectief zijn, moet hij leren werken met een set voorwerpen, zijn keuze uitbreiden door de bosruïnes te verkennen en andere fracties te helpen.