Startpagina Startpagina Retourneren en ruilen van goederen

Retourneren en ruilen van goederen

Retourneren

Als het gekochte product niet aan uw verwachtingen voldoet, kunt u de volledige bestelling of slechts een deel ervan retourneren en het betaalde bedrag terugkrijgen.

Om een retour te kunnen indienen, moet dit binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket worden gemeld.

Als uw bestelling artikelen van meerdere verkopers bevat, moet u de instructies van elke verkoper afzonderlijk volgen.

 

Hoe te werk te gaan:

Neem contact met ons op via info@lunzo.be – wij geven u gedetailleerde instructies over hoe u het product naar de betreffende verkoper kunt retourneren. U moet altijd de retourinstructies van de verkoper en de termijn voor het doorgeven van het trackingnummer van het retourpakket naleven. Anders vervalt het recht op terugbetaling.

Belangrijk: Stuur de goederen altijd rechtstreeks naar de verkoper. Stuur geen pakketten naar het hoofdkantoor van Lunzo – voor op dit adres ontvangen retourzendingen aanvaarden wij geen verantwoordelijkheid.
 

Beperkingen voor retourzendingen

Voor retourzendingen gelden dezelfde beperkingen als voor het herroepingsrecht. Dit betekent dat u niet kunt retourneren:

  • producten die op maat zijn gemaakt of aangepast aan individuele wensen,
  • artikelen die snel kunnen bederven (zoals vers fruit of snijbloemen),
  • producten die om hygiënische of gezondheidsredenen alleen ongeopend kunnen worden geretourneerd (zoals cosmetica, ondergoed of piercingsieraden),
  • geopende audio- of video-opnamen, computersoftware, digitale codes of game-accounts,
  • drukwerk zoals kranten, tijdschriften of magazines.
 

Aanvullende informatie:

Om een retourzending te accepteren, moeten de goederen in perfecte, wederverkoopbare staat zijn – ongebruikt, ongedragen, met originele labels en in de oorspronkelijke verpakking.

Het pakket moet zodanig worden verpakt dat het product of de merkverpakking tijdens het transport niet beschadigd raakt. Anders zijn Lunzo en onze partners niet verantwoordelijk voor schade tijdens het transport.

De kosten voor het retourneren zijn voor rekening van de klant, tenzij het artikel defect of beschadigd is. Als u alle artikelen van één verkoper retourneert, ontvangt u naast de aankoopprijs ook de kosten van de oorspronkelijke verzending terug. Indien u voor een expresdienst hebt gekozen, wordt alleen het bedrag ter hoogte van de standaard verzendkosten terugbetaald.

Hebt u bij meerdere verkopers gekocht? Dan moet u de retourzendingen afzonderlijk naar elke verkoper sturen.

Wij raden sterk aan om een verzendmethode met tracking te gebruiken (en indien nodig de zending te verzekeren naar waarde van de goederen) en het verzendbewijs te bewaren. Verloren pakketten zonder tracking vallen helaas niet onder onze verantwoordelijkheid.

Als u het pakket vanuit het buitenland verstuurt, vermeld dan duidelijk het woord „RETOUR” op het pakket om extra douanekosten voor de verkoper te voorkomen.

Als de zending niet aan de retourvoorwaarden voldoet, kan deze worden geweigerd en teruggestuurd naar de klant of wordt het terugbetalingsbedrag verlaagd.


Wanneer een bestelling wordt geretourneerd die niet aan deze voorwaarden voldoet, kan de retourzending worden geweigerd en teruggestuurd naar u, of wordt een gedeeltelijke terugbetaling aangeboden.
 

Klachten over beschadigde of defecte producten

Hebt u een beschadigd of defect product ontvangen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via info@lunzo.be.

De meeste verkopers vragen een foto of video als bewijs van de schade of het defect. Op basis daarvan kunnen zij u een van de volgende oplossingen aanbieden:

  • vervanging van het product door een nieuw exemplaar,
  • een korting als u het product ondanks een klein defect wilt behouden,
  • annulering van de bestelling en volledige terugbetaling (het product moet worden teruggestuurd).

Sommige verkopers bieden een gratis retourlabel aan of regelen zelfs een ophaling bij u thuis. Als deze opties niet beschikbaar zijn, vergoedt de verkoper de redelijke verzendkosten voor de retourzending – u moet dan wel een bewijs van betaling (verzendbon) overleggen.

 

Weigering van levering

Als u de levering weigert, terwijl het pakket niet zichtbaar beschadigd of defect is, kan de verkoper de gemaakte kosten aftrekken van het terug te betalen bedrag.

Dit geldt ook als de tracking aangeeft dat de koerier een bezorgpoging heeft gedaan, het pakket op het postkantoor is bewaard voor afhaling, maar niet is opgehaald en vervolgens is teruggestuurd naar de afzender.

Terugbetaling

  • Het bedrag wordt uiterlijk binnen 14 dagen teruggestort nadat de verkoper de geretourneerde goederen heeft ontvangen.
  • De terugbetaling wordt altijd uitgevoerd via dezelfde betaalmethode die u bij aankoop hebt gebruikt.
  • De verwerking van de terugbetaling duurt doorgaans 1–10 werkdagen, afhankelijk van uw betaalmethode.

Ruilen van goederen

In sommige gevallen is een ruil van producten mogelijk. Als u een artikel wilt ruilen (bijvoorbeeld voor een andere maat), neem dan contact met ons op via info@lunzo.be. Als ruilen mogelijk is, ontvangt u van ons de nodige instructies.